Trafikverkets förslag ett dråpslag mot Nya Ostkustbanan – Sundsvall riskerar tappa viktiga infrastruktursatsningar
%20DSC02541.jpg)
Trafikverket har presenterat sitt förslag till nationell transportinfrastrukturplan för perioden 2026 till 2037. Förslaget, där Sundsvall och Västernorrland ser ut att bli utan flera av de tidigare utlovade satsningarna, går nu ut på remiss innan regeringen fattar beslut. Beskedet från Trafikverket som rör Nya Ostkustbanan är ett hårt slag mot Sundsvall och hela norra Sveriges utveckling.
Trafikverket meddelade på tisdagen sitt förslag till nationell plan för perioden 2026 till 2037. Bland annat ska vägnätet och järnvägar förstärkas och ett nytt signalsystem ska installeras. Men Sundsvall och Västernorrland ser ut att bli utan flera av de tidigare utlovade satsningarna.
Trafikverkets förslag innebär för Nya Ostkustbanan, som är dubbelspårig järnväg mellan Gävle och Härnösand att:
- Inga nya etapper föreslås, trots hög planmognad och goda möjligheter till ett snabbt genomförande.
- Etappen Kubikenborg–Dingersjö, som varit utlovad sedan 2014, där en färdig järnvägsplan finns, stryks helt.
- Etappen Gävle–Kringlan, som funnits i nationell plan sedan 2018, får ”omtag” och kraftigt minskad budget.
Regeringen har redan tidigare i år gett klartecken för byggstart av dubbelspår mellan Sundsvall Centralstation och Kubikenborg, som är en del av Nya Ostkustbanan. Projektet är strategiskt viktigt för hela Norrland och syftar till att öka kapaciteten på en av Sveriges mest trafikerade enkelspåriga sträckor.
Utlovade satsningar saknas
Den nationella planen omfattar 1 171 miljarder kronor, varav hälften ska gå till underhåll och hälften till utveckling av ny infrastruktur. Planen är ett lyft för järnvägen menar Trafikverket men Trafikverkets nationella plan ser bara ut att gälla för mellersta och södra Sverige. Sundsvall och Västernorrland får inte flera av de utlovande satsningarna – utöver underhåll av redan befintlig järnväg.
– Det här är ett riktigt oroväckande besked och ett hot mot hela norra Sveriges utveckling. Trafikverkets förslag visar en tondövhet som vi inte kan acceptera. Vi förväntar oss och har förhoppningar om att regeringen rättar till detta i vårens beslut – precis som man gjort 2014, 2018 och 2022, då regeringen prioriterat Ostkustbanan mer än Trafikverket,
säger Niklas Säwén (S), kommunstyrelsens ordförande i Sundsvall.
– Det är ett mycket tungt besked från Trafikverket. Att etappen mellan Kubikenborg och Dingersjö stryks, och även att satsningen mellan Gävle och Kringlan bantas ned, är ett hårt slag mot Sundsvall och hela Norrlandskusten. Trafikverket underskattar betydelsen av Nya Ostkustbanan för jobb och tillväxt för hela Sverige
, säger Alicja Kapica (M), oppositionsråd i Sundsvall.
"Kommer göra allt för att det rättas till"
– Regeringen beviljade i våras om startbesked på de första 2,5 kilometrarna på Ostkustbanan. Trafikverket har sedan 2010 lagt 1,8 miljarder kronor på att påbörja dubbelspårsutbyggnaden vid Ostkustbanan. Att Trafikverket i och med det här beskedet väljer att överge de genomförda satsningarna är för mig helt obegripligt,
säger Niklas Säwén (S), kommunstyrelsens ordförande i Sundsvall.
– Vi moderater kommer göra allt vi kan för att detta ska rättas till. Moderaterna lovade detta, och vi behöver leverera på de löften som tidigare getts och säkerställa att Nya Ostkustbanan byggs ut
, säger Alicja Kapica (M), oppositionsråd i Sundsvall.
När det gäller investeringar i väginfrastrukturen saknas förslag som E14 Blåberget till Matfors som tidigare varit ett objekt som Trafikverket lyft fram i nationell plan. Gnarp till Kongberget, söderut på E4, lyfts av Trafikverket fram som ett möjligt alternativ för regeringen att pröva en OPS-lösning på, en upphandlingsform där en offentlig aktör och ett privat företag samarbetar. Förbifart Örnsköldsvik, som är Västernorrlands högst prioriterade projekt på vägsidan, har önskat att ses som ett möjligt pilotprojekt för alternativ finansiering, men finns inte med i Trafikverkets förslag.
Trafikverkets förslag till nationell plan går nu på remiss till bland andra kommuner och regioner fram till den 30 december. Regeringen väntas fastställa planen under våren 2026.