En skola för var och en – utbildningssatsning inom kommunen

Genom ett fyraårigt samarbete tillsammans med psykologen och författaren David Edfelt får personal inom förskola, grundskola, gymnasiet och fritidsverksamhet utbildning i bemötande och förståelse - med målet att skapa en skola som möter varje individ.
Utbildningen "En skola för var och en" består av åtta flexibla webbutbildningar som kan genomföras i den takt som passar verksamheten bäst. Det syftar till att ge strategier för att pedagoger inom alla skolformer ska kunna hantera svåra situationer för barn och elever som ständigt krockar med tillvaron.
– När vi förstår varför vissa situationer blir svåra kan vi också hitta sätt att förebygga och arbeta med dessa barn och ungdomar, berättar David Edfelt.
Bakgrunden till satsningen
Utbildningssatsningen bygger på de behov som framkommit i kvalitetsdialoger, verksamhetsbesök och analyser ute i verksamheterna. Syftet är att höja den allmänpedagogiska kompetensen och skapa en mer likvärdig grund i hela kommunen.
Arbetet leds av lokala processledare, specialpedagoger och speciallärare, med stöd från både rektorer och elevhälsans psykologer.
– Vi vill skapa en skola för var och en som möter varje individ. Genom att förstå vad vi faktiskt står inför i verksamheten kan vi tillsammans med David utveckla vår kompetens och möta barn och ungdomar på ett bättre sätt, säger Susanne Fritz, verksamhetschef för lärande och hälsa.
En viktig del av satsningen är att den omfattar hela kedjan, från förskola till gymnasium - men även fritidsverksamheten. Att även Kultur- och fritidsförvaltningen deltar gör att en röd tråd skapas i barnens vardag, oavsett om de möter vuxna i klassrummet, på fritidsgården eller i idrottshallen.
– Även om vi inte alltid gör det samtidigt eller ihop, skapas en röd tråd när vi använder samma språk och förhållningssätt, berättar Eva Ström, avdelningschef på Kultur- och fritidsförvaltningen.
Fokus på förståelse och bemötande
Utbildningen ger personalen verktyg för att förstå varför vissa barn "krockar med tillvaron" och hur man kan bemöta och stötta dem. Det kan handla om elever med neuropsykiatriska diagnoser, men även barn som av andra anledningar behöver stöttning.
– Min förhoppning efter dessa fyra år är att så många elever som möjligt ska trivas i skolan, utvecklas och få det stöd de behöver för att lyckas med sin skolgång, avslutar Susanne Fritz.
Bilden: Eva Ström, avdelningschef på Kultur- och fritidsförvaltningen, David Edfelt, psykolog och författare, Susanne Fritz, verksamhetschef för lärande och hälsa, Barn- och utbildningsförvaltningen. Foto: Hannah Nilsson.