Varje år köper Sundsvalls kommun varor och tjänster för cirka 3 miljarder kronor. För hjälp med frågor om upphandling, kontakta oss via mejl upphandling@sundsvall.se eller via telefon 060-19 14 70.
Enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) ska alla varor och tjänster som är offentligt finansierade upphandlas. Syftet med detta är dels att använda konkurrensen på marknaden för ett effektivt nyttjande av de offentliga medlen samt att garantera den fria rörligheten på EU:s inre marknad.
Alla företag och organisationer som uppfyller i förfrågningsunderlaget ställda krav kan lämna anbud. Det är också möjligt för två eller flera aktörer att gå samman i ett så kallat konsortium och lämna gemensamt anbud.
Kriterierna varierar från upphandling till upphandling. Det är därför viktigt att du som anbudsgivare läser förfrågningsunderlaget noggrant, svarar på alla ställda krav samt bifogar eventuellt efterfrågade intyg och dokument.
En genomsnittlig annonserad upphandling tar cirka 6 månader att genomföra.
Ja! Vi kan, vi bör och vi får kommunicera med varandra under hela upphandlingsprocessen. Dock ska kommunikationen vara förenlig med vad som är tillåtet enligt LOU.